:) Millprior :wave:

Techno-pop-orkesteri Helsingistä, perustettu syksyllä 2000.
Toimii yhä edelleen taidokkaasti taiteellisten ambitioiden pohjalta.

:crazy::roll::lalala:>:XX:DD

 

Millprior: Discografia 2000-2007
(Kirjoittanut: Juha Jäävalo)

Espoossa asuessa 1990-luvulla ankaran treenailun tuloksena oli syntynyt joitain demo-nauhoja "Volare voice", "Volare", "Teknoimelä" ja "Flip flop"-nimisille rytmiryhmille.
Saavutetut tulokset olivat kuitenkin jääneet laihoiksi CBS:n, Sonetin, Pyramidin, Sony Musicin, Poko Rekordsin, Radio Cityn ja Soundi-lehden arvostelujen osalta vielä siihen mennessä.
Alkuvuodesta 1996 kävimme yhdessä edesmenneen ukkini kanssa Lontoossa, katsastelemassa metropolin sykettä ja Keski-Eurooppalaisempaa elämänmenoa.
Vuosina 1997-1999 opiskelin ulkomailla fonetiikkaa ja gramatiikkaa yliopiston humanistisessa tiedekunnassa Sankt Peterburgissa.
Harrastin myös varsinaisen koulutukseni pohjalta, joka on matkailuvirkailija, matkustelua ulkomaille esim. Englanti, Eesti, Tanska, Saksa, Itävalta, Espanja, Ruotsi, Puola, Latvia, Tsekki, Bulgaria ja Venäjä.
Arkiasiat ja ajanhaasteet tekivät tehtävänsä monesti vuosikausien saatossa, mutta unelma oikeanlaisen
melodisuuden löytämisestä tuskin hellitti täysin tänäkään aikana kuvitelmissansa.

Syntetisaattoreilla technoa soitteleva pop-orkesteri "Millprior" sai alkunsa Helsingin Kivikossa syksyllä 2000 syys-sateiden vastapainoksi.
Suurena apuna arkielämän puolella olivat tuolloin:
Ex-aviopuoliso Tianjie Liu (kiinalaisneito), opiskelukaverit Mikko Ovalo, Jyrki Lähteenkorva ja Pekka Pakarinen (yliopistohemmot).
Tietokoneita apuna käyttävä synttysäveltäjä ja aikuisopiskelija Juha Jäävalo ideoi uuden kertyneen materiaalin teemoilta lähettävänsä demonauhoitteita levy-yhtiö EMI:lle. Suomalaistuneen eurooppalaisen levyfirman valitseminen oli jo tuolloin oikeastaan itsestään selvyys, yrityksen aiempien levytystuotantojen perusteella.
Olivathan monet takavuosien suosikkiartisteista olleet juuri kyseenomaisen levy-yhtiön palkkalistoilla.
Alkuaikojen tuotantosessioiden tukipilareina olivat Amiga 500 ja mikseri-yhdistelmä, jolta nauhoitus tapahtui kasetille.
Ensimmäinen demo "Millprior" näki päivänvalon lokakuussa 2000, tyylillisesti ehkäpä new age-pop-disco-vaikutteinen nauhoite oli valmistunut.
Useiden piisien tulkinnat olivat Flip flop-matskun uudelleen lämmittelyä -aivan käytettävää aineistoa- joten kannatti kierrättää; nostalgiaa.
Tieteellis-astrologinen kansikuva täydensi teoksen visuaalista puolta olennaisesti, pitkällisen kotiaskartelun tuloksena syntynyt spektaakkeli.

Valitun musikaalisen linjan mukaisesti jatkettu ja toteutettu selkeän enteellinen kannanotto.
Seuraavan vuoden alkupuolella ilmestyi "Mixture conceptions", joka oli kaikin tavoin tyylitellympi teos, kannet olivat erityisen mielenkiinnon kohteena. Pasilassa sijainnut painoalan yritys monisti materiaalin
varsin onnistuneeseen muotoonsa ja edullisesti.
Graafinen osaaminen nosti 2001 yhtyeen taiteellisia visioita/ambitioita omien päämäärien mukaisemmiksi kokonaisuuksiltaan.

Muutamaa kuukautta myöhemmin tuotantona "The 3rd", joka jatkoi samoilla linjoilla kuin aiemmat nauhat.
Tosin tässä vaihessa oli jo siirrytty PC-tietokoneen käyttöön, joten äänimaailmat olivat huomattavasti uudistuneet ja monipuolistuneet. Modernisoidun kotistudio-tuotantopuolen ansiosta myös piisien miksattavuus parani olennaisesti, erilaisten soundikokeilujen tuloksena.
Kannet työstettiin tutussa osoitteessa Pasilassa, nykyään firma sijainnee eri kaupunginosassa.

Monista kappaleista syntyi toisenlaisia versioita ja jopa jatko-osiakin aikojen saatossa. Niinpä tuollaisen kehityskulun huipentumana voitaneen pitää uutta täyspitkää (60 min.) demoa "The Remixes", 2001-vuoden marras-joulukuun sessioista.
Brittipoppi vaikutteet pääsevät erityisesti tällä nauhalla oikeuksiinsa, sampleistä tehtailtiin soundeja huomattavasti aiottua enemmän.
Legendaariset plastic-kannet pienoisena extrana, joten niiltäkin osin sangen korrektin kvaliteetin omaava Best of-paketti.

Mielenkiinto klassisempaa musiikkia kohtaan oli kummitellut taustalla jo kauan, olihan Jäävalon pitänyt mennä nuoruudessaan musiikkikouluun Espoossa, mistä
hän on kotoisin. Koulun sijoituspaikaksi tuli kuitenkin keskusta sijaan eteläisempi kaupungin osa, joten hanke jäi tulevaisuuteen ...
Alkuvuodesta 2002 pitkäaikainen haave näytti viimein olevan toteutumassa, kun "Seriously" alkoi hioutumaan ja rytmittymään mukavasti.
Lopullinen piristysruiske produktiolle saavutettiin, kun pop-sounditkin sointuivat tyylimuutokseen, uutta ja kokeilullista materiaalia alkoi siunaantua riittävästi.
Oli siis samannimisen demon julkaisun aika.
Kotitekoiset kansiprintit, joita suoritettiin monia päällekkäin tulostaen, muodostivat ulkoisen imagon punoutuen yhteen kuin shakkimainen kaavallisuus nykytaiteellisoituna.

Tuleva kevät osoitti, että viimeisten kahden vuoden vauhti oli kuluttanut voimat aivan äärimmilleen, niinpä päätettiin ottaa rennosti.
Valittu linja tuntui pitävän jo toista kuukautta, kunnes tuli äkillinen inspiraatio, kamat kellarista olohuoneeseen ja unplugged-soundimainen syntisoija-maailma irti valloilleen. Kotijammailut "Live at home"seuraavaksi puoleksi viikoksi ja naapureiden iloksi olivat täyttä todellisuutta. Spontaanisuutta korosti vielä se, että samalla viikolla nauhoite laitettiin myös postin kuljetettavaksi levy-yhtiötä kohti.

Opiskeluasiat olivat alkaneet kiehtoa mieltä alkuvuodesta, joten svengailut tuntuivat toisinaan jäävän dokumenttien lähettämisen taustalle. Ennen pillien pussiin laittoa, vielä yhdet sessiot ja nyt kaiken pitäisi kuulostaa yksinomaan ja ennenkaikkea mitä modernimmalta euroaikaiselta tietokonesynttypopilta. Kotistudio-olosuhteet aivan äärimmilleen viritettynä ja melodioiden viimeistelyn tuloksena syntyi "Laser days, neon nights".

Loppukesästä saapui tieto, että opintopaikka ulkomaille Sankt Peterburgiin olisi viimein varmistunut syksyksi 2002.
Näinollen bändipuuhiin saataisiin melkoinen tauko, koska yliopiston jatko-opinnot kuluttaisivat vastaisuudessa valtaosan käyttöajasta.
Kuitenkin toisin kävi, pian jo puolen vuoden jälkeen yliopiston ilmapiiri alkoi muodostua vastenmieliseksi, lopulta mahdollisuudet auskultointiin evättiin. Yritin nostaa tapauksen johdosta juridista kannetta, mutta kukaan asianajaja tuskinpa uskaltautui tuolloin Itä-Euroopan peliareenalle; asia jäi hautumaan.
Vuosina 2003-2004 oleskelin irtaimistoni kera vuokralaisena Vallilan kaupunginosassa Helsingissä.

Loppuvuodesta 2003 kävin Lontoossa työhaastattelu-matkalla, hotellivirkailijaksi oli tarjolla monia tasokkaampia hakijoita, joten olen tapauksen suhteen yhtä kokemusta rikkaampi.
Maalis-huhtikuussa 2004 muutin asumaan Lautta- saareen, merellisessä ympäristössä mieleen palautui jälleen musiikintekeminen.

Uuden projektin nimeksi tuli "Stereovox", vaikutteita oli saatu ja omittu erityisesti brittipopin puolelta.
Nostalgian myötä huomioitiin Millprior-piisin "Nice with You" käyttöarvo uudestaan miksattavan ja versioitavankin veroiseksi. Erilaisia mixejä syntyi sessioissa 10 kappaletta ja lisäksi muutamia uusia piisejä. Tällä kerralla teknologiaan panostaminen tuotannon tallentamisessa kotipolttoiselle CD-levylle sai ensisijaisen mielenkiinnon osaksensa.
Puolen vuoden kuluttua 2-CD paketti printattujen kansien kera näki viimein päivänvalon.
Designin osalta, etu- ja takakannen fotot olivat syksyn 2000 Kreikan Naxoksen matkalta.
Olimme perhematkalla ex-puolisoni ja lapsosen kera Kyklaadien saariryhmän pääsaarella viikon ajan.
Lensimme lentokoneella ensin Santoriniin ja sieltä jatkoimme laivalla kohti pohjoista, kertakaikkiaan antoisa ja mielenkiintoinen lomaelämys koettavaksi.

Surffailu internetissä paljasti USA:ssa toimivan samannimisen stereoliikkeen, joten aikaisemman nimikkeen palautus tapahtui välittömästi. Tämän mielenkiintoisen välivaiheen tarpeellisuuden voinee jättää joka persoonan henkilökohtaisesti analysoitavaksi, aikansa kutakin.
Saavuttaessa vuoteen 2005 on yhtye Millprior paljastanut elinvoimaisuutensa ja määrätietoisuutensa syntetisoijamusiikin parissa. Näinollen uskallankin jatkossa luvata uutta tuotantoa ammattitaidolla ja musiikkimaun mukaisesti toteutettuna.
Yksityiselämän kuvioiden mukautuminen, muuttuminen ja uudenlainen yhteiselo vaativat oman aikansa ja paikkansa. Uudenlaisen Euroopan muodostuminen on EU:n myötä tarjonnut rajattomasti mahdollisuuksia, joiden hyödyntäminen tulevaisuudessa lienee paikallaan.

Pitkällisen ja tarkoituksenmukaisen harkitun tauon jälkeen ilmestyi keväällä 2007 duo-pohjalta uusin demoääninauhoite "Euphemistic". Moninaisten miksausprosessien huipentuma ja yhtyeen dance-trancetechnohelmi. Myös aikaisemmat yhteen jäsenten Internet julkaisut ovat huomioinnin arvoisia, jos pitää tietokoneilla surffailemisesta.

© 2008 Millprior, Helsinki, Finland/EU